Tabata тренировка

Tabata, високоинтензивна интервална тренировка Пловдив

Тази тренировка придоби голяма популярност сред различни типове страстни почитатели на тренирането – фитнес маниаци, силови бойци, бойци от ММА и други спортисти. Ще разберете какво представлява TABATA и как влияе на тялото, за да прецените дали тази тренировка би ви допаднала.

Tabata – какво представлява?

TABATA е високоинтензивна интервална тренировка, частен случай на HIIT. Известна е във фитнес средите като „протоколът табата“. Тази тренировка води до впечатляващи резултати, които доказват нейната висока ефикасност и отлично въздействие върху тялото.

Методът TABATA отговаря на простия принцип, характерен и за HIIT тренировките и той е: редуване на интервали на активност с висок интензитет с интервали на нисък интензитет.


Схемата е следната:

  • 20 секунди максимално интензивна активност
  • 10 секунди – почивка.

Тази схема се прилага 8 пъти за една TABATA тренировка (един работен цикъл).

Откъде произлиза името Tabata?

TABATA тренировка носи името на д-р Изуми Табата от Националния институт за фитнес и спорт в Токио. През 1996 г. той, заедно със свои колеги, публикува писмени доказателства за огромния ефект на човешката физиология от високоинтензивното трениране. Екипът на д-р Табата подлага на задълбочен анализ високоинтензивната интервалната тренировка на няколко елитни японски кънкобегачи. След само 6 седмици, д-р Табата забелязва покачване от 28% на анаеробния и 14% на аеробния капацитет (т.нар.V02max) на участниците в експеримента. Този ефект е постигнат при атлети, което значи, че при обикновени спортуващи този процент ще бъде в пъти по-висок.

Tabata в Тотал спорт, инструктори Пламен и Мария Петрови

Зад какво се крие ефективността на Tabata тренировката?

Ако направим едно сравнение между средноинтензивно кардио и високоинтензивата интервална тренировка TABATA, резултатите са зашеметяващи. Разликата между двата вида тренировки е в продължителността на горене на калории и мазнини.
При кардиото горенето на калории приключва с края на тренировката, докато при Табатата изгарянето им продължава дълго след края на й (метаболизмът е активиран дълго след тренировъчния цикъл).

Изводът е, че тренировката TABATA води до по-голямо увеличаване на аеробния и на анаеробния капацитет на трениращите, заради което се изгарят много повече калории и мазнини, отколкото при средноинтензивна кардио дейност като бягане, велоергометър, кростренажор.

Вижте кога се провеждат тренировките по Tabata

Програми Цени